REVIEW BMW X2 - AUTOZEELAND

AUTOZEELANDTEST VAN DE BMW X2 SDRIVE20d

Rob Strating van AutoZeeland testte onze BMW X2 sDrive en schreef een mooi artikel.
Gianni Agosti zorgde bovendien voor mooi foto en filmmateriaal, waarbij ook Marion model mocht staan.

Lees hieronder het volledige artikel.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

BMW Zwartepoorte proefrit aanvragen
PROEFRIT

Kom het zelf ervaren.

Zwartepoorte BMW X2 - AutoZeeland logo c-stijl met beeld

Een bijzonder model!

Elke derde verkochte BMW is een SUV, want zulke modellen zijn hot. Een vierde deel daarvan komt wederom krachtig en dynamisch over. Dat percentage gaat zeker stijgen, want daar gaat deze X2 voor zorgen.
Daar is het beproefde en succesvolle recept van BMW: de uit de kluiten gewassen neus met de grote grille die vroeger wel de nieren genoemd werden. Die grille is voor het eerst écht veranderd, want ze zijn aan de onderkant duidelijk breder dan aan de bovenkant. De coupélijn is onmiskenbaar en profil en hoewel de Hofmeister-knik voor de C-stijl nog wel aanwezig, maar niet zo duidelijk meer is, heeft men besloten op die C-stijl een BMW-logo aan te brengen. Dat embleem op die plaats herinnert me aan de grote coupés uit de jaren ’70, zoals de 3.0 CSL.
De expressieve dorpelverbreders en de sierpanelen er boven, alsmede de hoekig ogende wielkuipen vergroten de typerende uitstraling bij de X-types van het merk.
Zelfs de achterzijde is naar voren gericht: de ver naar beneden doorlopende achterspoiler en de breed en laag gevormde achterruit verlenen de auto dynamiek een breedtewerking. De beide uitlaatpijpen omsluiten robuust de forse diffuser.
Tot slot zijn daar de nieuwe en spannende kleuren, gedurfd is vooral de goudkleurige versie.
Kortom de nieuwe lijn herinnert aan een ranke compacte sportwagen.

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Innenleben

Als basis dient bij deze nieuweling de X1, zoals de motoren en de voorwielaandrijving. De SUV-coupé is echter 8 cm korter en 7 cm lager. Dat de passagiers achterin absoluut genoeg beenruimte hebben, ligt voornamelijk aan de forse wielbasis van 2,67 m. Bovendien zullen alleen personen die langer dan 1,90 m zijn, klagen over te weinig hoofdruimte. Op de goed gevormde achterbank die in drie delen om te klappen is, zit je uitstekend. Hij is niet in de lengte verstelbaar.
Ook de kofferruimte is 35 liter kleiner dan bij de X1, maar heeft toch nog 470 tot 1355 liter.
De tildrempel is iets aan de hoge kant. Door de forse A- en C-stijl is het zicht rondom wat beperkt, maar dat wordt vlug gecompenseerd door de achteruitrijcamera en de parkeerhulpen.

Zwartepoorte BMW X2 - AutoZeeland X2 Dashboard

Cockpit

Het instappen kan niet gemakkelijker en ik heb het gevoel dat ik de X2 aantrek als een goed zittend maatpak. De stoelen zijn voortreffelijk en bieden in alle situaties meer dan voldoende steun.
Bijna vanzelfsprekend is de gehele cockpit op de piloot gericht. BMW, noblesse oblige! Ergonomisch gezien heb ik geen enkele aanmerking, vrijwel meteen vind ik alle knoppen en hendels die logisch zijn aangebracht.
Een geavanceerd infotainment, aangestuurd door de duw/draaiknop iDrive hoort bij BMW tot de kernwaarden en dat geldt ook voor het optionele multimediasysteem met het 8,8” grote touchscreen. Het werkt vlot, is logisch opgebouwd en reageert betrouwbaar, ook op spraakbevelen.
De DAB+ radio werkt uitstekend en met het Harman-Kardon soundsysteem waan je je in een concertzaal van de Berliner Philharmoniker.
De gekozen materialen zijn bijna allemaal van topkwaliteit, zoals het stiksel op het dashboard en de stoelen laat zien. Toch vind ik het jammer dat de handgreep bij het sluiten van het portier in aanraking met een ring aan mijn vinger een beetje goedkoop plastic klinkt…

Rijplezier

Onder zijn bevallige motorkap draait een tweeliter viercilinder met een Twinscroll turbo.
Hij heeft 192 pk en een koppel van 280 Nm dat al bij 1350 toeren/min tot ontwikkeling komt. Dat komt, omdat de eerste turbo de lage en de andere de hogere toeren voor zijn rekening neemt. De krachtbron is gekoppeld aan de 7-traps Steptronic, een dubbele koppelingsautomaat.
Die combinatie maakt hem tot een échte BMW waar rijplezier hoog in het vaandel staat. Ondanks de voorwielaandrijving blijft het een BMW in hart en nieren.
Hij heeft er slechts 7,7 seconden voor nodig om aan de honderd te komen en zijn top van 227 km/h liegt er ook niet om.
Met snel genomen bochten kan hij prima uit de voeten en in elk opzicht geeft hij zijn bestuurder het gevoel van perfectie, daarbij geholpen door de fantastische directe besturing. Het puike onderstel rekent adequaat af met alle oneffenheden in het wegdek. Dat het comfort af en toe wat steekjes laat vallen, ligt voornamelijk aan het op de testauto gemonteerde sportonderstel, maar daar kies je natuurlijk voor.
Het verbruik blijft met een gemiddelde van rond de 1 op 16 keurig binnen de gestelde normen.

Alle X2's

De instapversie is een 1500 cc driecilinder met 140 pk met een handgeschakelde zesbak. De tweede benzinemotor is de geste 2.0 met 192 pk die ook als xDrive, dus met vierwielaandrijving leverbaar is. De diesels hebben allemaal een tweeliter motor. Er zijn drie versies: de eerste met 150 pk/350 Nm, de tweede met 190 pk/400 Nm en de sterkste met 231 pk/450 Nm. Zowel met voorwiel- als met vierwielaandrijving te leveren.
De prijsrange ligt tussen de € 44.895,- en de € 63.895,-

Zwartepoorte BMW X2 - AutoZeeland logo c-stijl met beeld

Conclusie

Bij gelijke techniek werkt de X2 dynamischer als de X1 en vervult daarmee de wens van de klant naar een meer individueel optreden. Hij biedt iets minder plaats, maar ziet er een stuk sportiever uit.
Receptioniste Marion van BMW Zwartepoorte uit Goes was bereid op heel even bij de flitsende X2 te poseren en zij past perfect bij deze flitsende nieuweling!